بهترین دکتر متخصص برای درمان بیماری ویتیلیگو (Vitiligo) پیسی در ایران سال 1402

The best specialist doctor for the treatment of vitiligo (Vitiligo) or leprosy in Iran

پیسی، بَرَص، لک‌وپیس یا ویتیلیگو به انگلیسی (Vitiligo): یک ناهنجاری تولید رنگ‌دانه است که در آن ملانوسیت‌ها (سلول‌هایی که رنگ‌دانه تولید می‌کنند) در قسمت‌هایی از پوست، غشاهای مخاطی و شبکیه تخریب شده‌اند. در نتیجه لکه‌های سفیدپوست در نواحی مختلف بدن ظاهر می‌شوند. مویی که در نواحی مبتلا به پیسی رشد می‌کند معمولاً سفید می‌شود.

پزشکان چندین نظریه متفاوت مطرح کرده‌اند. یک تئوری این است که افراد پادتن‌هایی (آنتی‌بادی‌هایی) تولید می‌کنند که ملانوسیت‌های بدن خودشان را تخریب می‌کند. تئوری دیگر این است که ملانوسیت‌ها خودبه‌خود تخریب می‌شوند. در نهایت بعضی افراد گزارش کرده‌اند که یک رخداد منفرد از قبیل آفتاب‌سوختگی یا فشار روحی باعث بروز پیسی شده است؛ ولی مورد اخیر از نظر علمی ثابت نشده است.

درصد افراد مبتلا به پیسی

درصد افراد مبتلا به بیتیلیگو(Vitiligo) در تهران چند نفر می باشد؟

حدود ۱ درصد جمعیت دنیا به بیماری پیسی مبتلا هستند. ۹۵٪ افراد پیش از ۴۰ سالگی علائم را نشان داده‌اند. بیماری تمام نژادها و هر دو جنس را یکسان تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد پیسی در افراد مبتلا به بیماری‌های اتوایمیون(Autoimmune) شایع‌تر است. این بیماری‌های اتوایمیون(Autoimmune) عبارت‌اند از: کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید، نارسایی قشر غده فوق‌کلیه، آلوپسی آره آتا و آنمی پرنسیوز.

بیماری خودایمنی چیست؟ (Autoimmune disease) به دسته‌ای از بیماری‌ها گفته می‌شود که بر اثر خودایمنی ایجاد شوند. بیماری خودایمنی هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند بیماری‌های خودایمنی می‌توانند اندام‌ها و بافت‌هایی از جمله گلبول‌های سرخ خون، عروق خونی، غده تیروئید، لوزالمعده، عضلات، مفاصل و پوست را درگیر کنند

پیسی می‌تواند بیماری ارثی باشد؛ یعنی در بین افراد فامیل بروز کند کودکانی که والدینشان مبتلا به این بیماری هستند بیشتر احتمال ابتلا به پیسی دارند. بااین‌حال بیشتر کودکانی که یکی از والدینشان مبتلا به پیسی باشند به بیماری مبتلا نمی‌شوند و بیشتر افراد مبتلا به پیسی سابقه‌ای از این بیماری را در فامیل ندارند.

Portrait shot of a handsome young man with vitiligo posing on a white background.

علائم بیماری پیسی در ناحیه تناسلی

معمولاً افراد مبتلا به پیسی اول‌ازهمه به رنگ دانه‌دار شدن (پیگمانتاسیون) به حالت لکه‌های سفیدروی پوستشان توجه می‌کنند. این لکه‌ها بیشتر از همه در مناطق در معرض نور از قبیل دست‌ها پاها بازوها، صورت و لب‌ها شایع هستند. دیگر نقاط شایع لکه‌های سفید عبارت‌اند از زیر بغل و کشاله ران، اطراف دهان و چشم، پره‌های بینی، ناف و نواحی تناسلی.

بیشتر بدانید: بهترین متخصص اضطراب در تهران

پیسی معمولاً به یکی از سه الگوی زیر ظاهر می‌شود:

در یک الگو (الگوی کانونی) ناحیه بدون رنگ‌دانه به یک یا تعداد معدودی ناحیه محدود می‌شود. بعضی افراد نواحی بدون رنگ‌دانه را در یک سمت بدن خود دارند (الگوی سگمنتال). اما در بیشتر افراد مبتلا به پیسی نواحی فاقد رنگ‌دانه در قسمت‌های مختلف بدن به وجود می‌آید (الگوی ژنرالیزه). علاوه بر لکه‌های سفیدروی پوست، ممکن است افراد مبتلا به برص سفیدشدن زودرس موهای سر، ابروها و ریش را داشته باشند. افراد با پوست تیره ممکن است متوجه فقدان رنگ در ناحیه‌ای در داخل دهانشان بشوند.

در برخی افراد لکه‌های بدون رنگ گسترش نمی‌یابد؛ ولی این اختلال معمولاً پیش‌رونده است و به‌مرورزمان این لکه‌های سفید به دیگر نواحی بدن گسترش می‌یابند.

در بعضی افراد پیسی به‌آهستگی طی چند سال گسترش می‌یابد و در برخی دیگر انتشار سریعاً رخ می‌دهد. برخی افراد گزارش کرده‌اند که به دنبال دوره‌هایی از استرس فیزیکی یا روحی، به تعداد لکه‌های بدون رنگ‌دانه اضافه شده است.

حدود ۶۰۰ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند که ۲۰۰ هزار نفر از آنان به هیچ دارویی پاسخ مناسب نمی‌دهند. هدف اصلی در درمان‌های رایج ویتیلیگو، بهبود وضعیت ظاهری پوست است و روند درمان نیاز به زمان طولانی دارد که معمولاً ۶ تا ۱۸ ماه به طول می‌انجامد، انتخاب نوع درمان به تعداد، محل و گستردگی ضایعات بستگی دارد.

استروئید موضعی می‌تواند در برگرداندن رنگ پوست به لکه‌های سفید کمک کند، به‌خصوص اگر این درمان در مراحل اولیه بیماری شروع شود. درمان باید حداقل تا ۳ ماه ادامه یابد تا بهبود قابل‌ملاحظه ایجاد شود.

با وجود آن که استفاده از لیزر و نوردرمانی (فتوتراپی) (Phototherapy) می‌تواند عوارضی را برای شخص به همراه داشته باشد (بخصوص بر روی پوست نواحی سالم)، در مواردی که بیماری شکل گسترده‌ای دارد، انتخاب دیگری برای درمان لکه‌های پوستی باقی نمی‌ماند.

یک روش دیگر در موارد مقاوم به درمان عبارت است از بی‌رنگ کردن باقی‌مانده پوست بدن تا با لکه‌های سفید هم‌رنگ شود. این روش درمانی برای بیمارانی که حداقل ۵۰٪ پوست آن‌ها گرفتار است، توصیه می‌شود. به‌علاوه روش‌های دیگری هم به‌صورت موقت می‌توانند در این بیماران مؤثر باشند؛ مانند استفاده از پوشاننده‌های پوست با مواد آرایشی یا خال‌کوبی‌کردن منطقه درگیر تا هم‌رنگ پوست شود.

بهترین مرکز اندوسکوپی در تهران سال 1402 توسط متخصص ترین پزشک

برای درمان ویتیلیگو (Vitiligo) بهترین متخصصین در تهران

آسیب پوست، مانند آفتاب‌سوختگی شدید یا بریدگی

  1. تغییرات هورمونی در بدن، مانند بلوغ
  2. مشکلات کبد یا کلیه
  3. قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص

ویتیلیگو به دلیل عفونت ایجاد نمی‌شود و شما نمی‌توانید آن را از شخص دیگری که به آن مبتلا شده است بگیرید.

به نظر می‌رسد ویتیلیگو در افرادی که سابقه خانوادگی این اختلال را دارند یا بیماری‌های خودایمنی خاصی دارند، شایع‌تر است، از جمله:

  1. بیماری آدیسون
  2. کم‌خونی خطرناک
  3. پسوریازیس
  4. روماتیسم مفصلی
  5. لوپوس اریتماتوی سیستمیک
  6. بیماری تیروئید
  7. دیابت نوع 1.

علائم ویتیلیگو

دکتر علیرضا استقامتی بهترین فوق تخصص غدد در تهران 1402

دکتر مجید رمضانی متخصص داخلی فوق تخصص غدد تهران 1402

بهترین دکتر متخصص غدد و متابولیسم با تجربه در تهران سال 1402

علامت اصلی ویتیلیگو ازدست‌دادن رنگ طبیعی یا رنگ‌دانه است که به آن دپیگمانتاسیون می‌گویند. لکه‌های بدون رنگ‌دانه می‌توانند در هر نقطه از بدن شما ظاهر شوند و بر موارد زیر تأثیر بگذارند:

پوست که لکه‌های سفید مایل به شیری، اغلب روی دست‌ها، پاها، بازوها و صورت ایجاد می‌کند. بااین‌حال، وصله‌ها می‌توانند در هر جایی ظاهر شوند.

مو که می‌تواند در مناطقی که پوست رنگ‌دانه خود را از دست می‌دهد، سفید شود. این می‌تواند روی پوست سر، ابرو، مژه، ریش و موهای بدن اتفاق بیفتد.

غشاهای مخاطی، مانند داخل دهان یا بینی شما.

افراد مبتلا به ویتیلیگو همچنین می‌توانند به موارد زیر مبتلا شوند:

  • عزت‌نفس پایین یا تصور ضعیف از خود ناشی از نگرانی در مورد ظاهر که می‌تواند کیفیت زندگی را تحت‌تأثیر قرار دهد.
  • یووئیت، یک اصطلاح عمومی است که التهاب یا تورم در چشم را توصیف می کند.
  • التهاب در گوش.

علل و چرایی ویتیلیگو

دانشمندان بر این باورند که ویتیلیگو یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به ملانوسیت ها حمله کرده و آنها را از بین می برد. علاوه بر این، محققان به مطالعه چگونگی نقش سابقه خانوادگی و ژن ها در ایجاد ویتیلیگو ادامه می دهند. گاهی اوقات یک رویداد – مانند آفتاب سوختگی، ناراحتی عاطفی، یا قرار گرفتن در معرض یک ماده شیمیایی – می تواند ویتیلیگو را تحریک کند یا آن را بدتر کند.

دکترهای ما بهترین متخصصین در درمان بیتیلیگو در تهران هستند در صورت تمایل با ما تماس بگیرید.

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین دکتر متخصص برای درمان بیماری ویتیلیگو (Vitiligo) پیسی در ایران سال 1402»

  1. سلام بطور کلی اگر بیماری پیشرفته شه از لحاظ ظاهری باید اقدام به کاموفلاژ کنن .من کاموفلاژ انجام دادم بصورت دائمیه و با مواد تتو که ساخت آمریکانا و گیاهان برام رنگدانه زیر پوستم فرستادن آیدی پیج کسیم که برام انجام داد phi_mahsakia رایگان بود و خداخیرش بده خیلی اعتماد ب نفسم خوب شد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 02146291345